VideoCast: Sága dračího doupěte pro Apple II GS

Laser disk byl zajímavé médium.

Od roku 1983 byl využíván pro ukládání rozsáhlých videodat některých videoher.

Dnes, kdy potřebnou kapacitu má i harddisk našich osmibitů, se Brutal Deluxe rozhodli laserdiskové hry převést na Apple II GS.

Nejspíš to začalo automatovkou Dragon’s Lair, a ta byla taky první, kterou Brutal Deluxe pro Apple II GS převedli.

Dokonce jsem ji už ukazoval ve videu.

Hra pouští z laserdisku kreslené animované sekvence na základě toho, jak hráč na dění na obrazovce reaguje.

Na počítači nabízí čtyři úrovně “obtížnosti” – pustit sekvence za sebou jako film (bez špatných kroků a umírání), hraní s nápovědou, jaký směr stisknout, hraní s omezenou nápovědou, že je třeba něco stisknout, ale ne co, a pak hraní bez nápovědy, prostě jen pokus omyl co kdy je třeba dělat.

Převod prvního i druhého dílu automatovky pro Apple II GS byl sice kdysi přislíben, ale nedošlo k němu.

Dragon’s Lair II: Time Warp byla podle dostupných pramenů sice dokončena, ale nevydána.

Dokončeny měly být i konverze her Space Ace a Space Ace II: Borf’s Revenge, ale taky nebyly vydány, Space Ace byla k dispozici jako demo.

Tak jsme si na převod těchto původně laserdiskových her museli počkat až do dnešní doby.

Zajímavé je, že ve své době se “portu” her této série dočkaly i méně výkonné osmibity, jako Sinclair ZX Spectrum, hry však byly značně zjednodušené a neobsahovaly videosekvence (Dragon’s Lair, Escape From Singe’s Castle).


(zdroj)

Dragon’s Lair využívá estetiku kresleného animovaného filmu, s filmovými pasážemi uloženými původně na laser disku.

Někteří jsme ji mohli potkat v populárních autobusech nebo maringotkách s videohrami.

Existuje verze například pro Amigu nebo Atari ST, dokonce pro Atari Jaguar CD, ty ale byly vydány až později (1989, 1990).

Data hry pro Apple II GS zabírají 7 disket.

Mimochodem, v nedávné době (2018) byla vytvořena i monochromatická verze hry na SD kartě pro Sinclair ZX81 s rozšířením ZX-Pand, mimochodem s certifikátem, že jde o oficiální port.

Vznikla i verze pro Texas Instruments 99/4A, kde bylo 80 MiB videosekvencí uloženo na velkokapacitní GROM cartridge, ovšem licence (opět oficiální) dovolila vydat jen 155 kopií hry (já ji nemám).

Následoval Escape from Singe’s Castle, někdy nazývaný Dragon’s Lair Part II – Escape From Singe’s Castle, ale pozor, Dragon’s Lair II je jiná hra (Dragon’s Lair II: Time Warp).

Escape From Singe’s Castle totiž nebyla automatovka, ale hra pro počítače, kromě osmibitů i pro Amigu, Atari ST a MS-DOS.

Právě z verze pro PC vzali Brutal Deluxe data pro svou konverzi pro Apple II GS.

Hra zabírá 8 disket.

Další skutečná automatovka, která následovala, byl Dragon’s Lair II: Time Warp.

Herní mechanismy jsou pochopitelně stejné, nový je jen příběh hry, rozdělený do osmi dílů s různým prostředím.

Port se ve své době objevil pro Philips CD-i.

Atari Jaguar a 3DO měly smůlu, vznikla pro ně jen nehratelná dema.

Vznikla tehdy i verze pro Amigu, Atari ST, MS-DOS a Macintosh.

I tentokrát zabere hra 8 disket.

Dragon’s Lair III : The Curse of Mordread pokračuje ve vytyčené linii.

Hra opět nevznikla jako automatovka, ale rovnou na počítačích.

Obsahuje ovšem prvky určené původně pro automat Time Warp, jako scény, které nebyly použity, a level s piráty, který pro automat nebyl dokončen včas.

Hra se rozpíná na 11 disket.

Další hrou bylo Space Ace.

V názvu této hry chybí obligátní Dragon, protože se odehrává ve vesmíru.

Zato se tu hrdinové objevují hned dva v jedné osobě, Ray a Dexter, bojující proti zlému veliteli Borfovi.

Šlo vlastně o “data pack” pro původní videohru, obsahující novou ROM, disk a panely.

Existovala i verze pro upgrade videohry Dragon’s Lair II: Time Warp, obsahující více videosekvencí a větší herní obtížnost.

Hra Space Ace byla vydána i na počítače a konzole, Amigu, Atari ST, Atari Jaguar CD, MS-DOS, Macintosh, …

Díky tomu mohli Brutal Deluxe data použít se svým enginem a vydat pro Apple II GS i tuto méně známou hru.

Hra je na sedmi disketách.

Ovšem i Space Ace má své pokračování, Space Ace II : Borf’s Revenge.

Druhý díl nevznikl jako automatovka, ale jen pro osobní počítače a obsahoval v podstatě to z původní videohry, co se do počítačově-konzolové verze nedostalo.

Zde se taky dozvíte, jak zlý velitel Borf vlastně vznikl.

Nově vydaná verze pro Apple II GS byla vytvořena z dat MS-DOS verze.

Tentokrát zabírá hra osm disket.

Jako obvykle u Brutal Deluxe, k dispozici je ke všem konverzím i zdroják pro assembler Merlin.

O této herní sérii jsem tedy natočil nové video, na které se můžete podívat.

Teď a TADY!