ULA pro Sinclair QL. Nová?

Máme tu nějaké pokusy s již nedostatkovým obvodem ZX 8301 pro Sinclair QL.

Jeden z ULA čipů v tomto počítači, právě ZX 8301, se stará o obraz, zvuk, refresh paměti, a protože nemá vývody elektricky oddělené od konektoru pro připojení monitoru, často odchází do věčných lovišť.

Nedostatkovost vedla k tomu, že se někdo pokusil vytvořit náhradu tohoto obvodu do CPLD.

Už to funguje, zobrazuje a další věci dělá.

Vzniklý čip navíc zpomaluje počítač o něco méně než originál.

A když už jsme v tom, proč nepřidat další výhody, jako třeba nový grafický režim nebo více barev?

Takže je tu máme.

A taky by to chjtělo možnost přepínat barevné palety.

Tak je tu tedy máme.

S takovým grafickým režimem už se dá dělat barevná grafika.

Tak si někdo řekl, že zkusí ještě víc.

Pro jednoduchost už nekrmil CPLD, ale vytvořil si nový grafický režim ve FPGA jádru QL pro MISTer.

Máme tu barvy, palety, hardwarový scrolling a pohyblivé sprity s detekcí kolize.

Ve srovnání se stroji typu Amiga nebo MSX 2+ o nic nejde, ale na poměry QL je video velmi působivé!

Zatím to má svoje nedostatky, například sprite je zatím v ULA natvrdo zadrátovaný jen jeden a nejde měnit, ale zatím je to jen zkouška, jak by to vypadalo, jaké věci by se s tím daly dělat a vývoj může dále probíhat.

Už dříve jsem informoval o pokusech s 3D grafikou.

A už tu máme novou várku jako speciální vydání.

I tentokrát nesmí chybět jak drátěné modely, tak i vyplňovaná grafika.

Tentokrát nesmí chybět rotující glóbus s možností přibližování.

Je tu i drobná hříčka, kdy s modulem dokujete na rotující vesmírné stanici (zdroj inspirace je asi jasný kažnému, kdo si vzpomene na Elite).

Jako v předchozích případech, i nyní je k dispozici dokumentace v .pdf s rozsáhlou nápovědou a nezbytnými výpisy programů v Basicu.

Už jen její čtení je inspirativní a napínavé!

A poslední, sice ne 3D, ale fyzikálně velmi zajímavá simulace – prográmek AstronomiQL, vás zavede do hypotetických čerstvě vzniklých planetárních soustav.

Planety poslušně obíhají, případně opouštějí nestabilní dráhy…

Rychlost je ovšem laděna na emulátoru a tak skutečné QL, i s turbokartou, je proti zamýšlenému efektu pomalejší.

Po tisíci průbězích se vygeneruje soustava podle nových náhodných parametrů.