Demoscéna na Apple IIGS

Jak si užijeme grafiku a hudbu na tomto počítači?

Připomeňme si, že Apple IIGS, stroj tehdy za 999 dolarů, má procesor 65816, což je vlastně 16bitový procesor, který je možné přepnout do režimu kompatibilního s osmibitovým 6502.

Velikost RAM se počítá na megabajty, velikost ROM je u pozdějších revizí čtvrt mega.

Zvukový čip je Ensoniq s 32 kanály spřaženými po dvou, dva kanály se využívají pro časování systému, ve stereu (s kartou 4Soniq dokonce kvadrofonně), s přehráváním osmibitových samplů čerpaných z 64 K banky paměti.

Grafika s šílenými režimy, paletou 4096 barev, palet je 200, každá pro 16 barev, každý mikrořádek může mít svou paletu, to je 3200 barev na obrazovce současně, rozlišení jsou 320×200 a 640×200.

Dovolím si připomenout “fill mode”, kdy vyplňované 3D objekty kreslíte tak, že na obrazovku namalujete drátěný model – a hardware plochy vybarví sám!

K tomu podporuje samozřejmě videorežimy starších modelů Apple ][ (s pár vylepšeními – lo-res má 16 barev místo 15 a v textovém režimu je možno volit barvu popředí a pozadí).

Kvůli obavám, že tak nabušený stroj bude příliš konkurovat Macintoshi, neběží Apple IIGS na 16 nebo 20 MHz (což by uměl), ale procesor je taktován na 2.8 MHz a sběrnice na 1 MHz.

Ze stejných marketingových příčin byl Apple //c Plus, což mělo být “přenosné IIGS bez slotů”, postupně ořezán tak, že z něj vznikl hybrid běžného Apple //c se 4 MHz akcelerátorem, 3,5″ mechanikou (která se z pohledu systému tváří jako harddisk) a sériovými konektory převzatými z GS.

Coby systém je možno použít jak systémy ze starších bratříčků – DOS 3.3 a ProDOS, tak šestnáctibitový ProDOS 16, který se ale moc nepoužívá, či grafický GS/OS (připomíná tehdejší okenní prostředí Macintoshe, ale v barvě).

Demoscéna pro Apple IIGS je, podobně jako pro jeho čistě osmibitové bratříčky, poměrně snadno zmapovatelná.

Většina dem stihla vzniknout do roku 1994 a poté stála za pozornost už jen dvě díla!

Tak se na ně podíváme (odkazy z názvů směřují na videa, pokud jsou k dispozici):

Nucleus od FTA, 1989.

FTA jsou Free Tools Association.

(Název mají od toho, že při programování nedodržují doporučení Apple pro vývojáře a nepoužívají “tooly”, tedy jakási API obsažená v Toolbox ROM počítače, kvůli kterým má Apple IIGS čtrvtmegovou ROM, případně zaváděných systémem do RAM – přitom sami FTA jsou autory Toolu 219, 221 a 222.)

Jako první demo pro Apple IIGS je velice působivé.

Slušná hudba z doby, kdy pro Apple IIGS ještě neexistovaly trackery.

Propracovaná grafika a 3D efekty se sprity ze hry Arkanoid.

Od dema existuje jak verze pro počítače s ROM1, tak pro stroje s ROM3.

California Demo od GSA, 1990.

GSA je GS Alliance, což je skupina jednoho člověka jménem Mister Z.

California Demo je ale dobře udělané, s hudbou a spoustou barev.

Běhá ale jen na strojích s ROM1.

Animaga od SSS (což je to samé co FTA), 1991.

V podstatě jde o sbírku efektů, které SSS vytvořili pro francouzské diskové časopisy.

ECC Demo od ECC, 1990.

ECC je East-Coast Connection, crackerská skupina.

A protože na Apple IIGS nebylo moc her, které by se daly crackovat, pustili se taky do tvorby dema.

Demo obsahuje efekty v borderu, které vymyslel Mister Z (tedy “skupina” GSA), ale ECC Demo stihlo vyjít dříve, než Xmas Demo od FTA/GSA, pročež se obě “skupiny” dosti znepřátelily hádkami o prvenství.

V demu je i schovaná (stiskem enteru vyvolaná) animace French United Crackers Klan, F.U.C.K.

Demo ale běhá ale jen na strojích s ROM1.

No Drugs Demo od Weaky, 1990.

Ano, Weaky byl navštívit skupinu GSA, tedy chlápka Mister Z, a vzniklo z toho demo.

Nic extra, ale je hezké a obsahuje spoustu francouzských scroltextů.

Funguje ale jen s ROM1.

Modulae od FTA, 1990.

FTA jsou Free Tools Association.

Modulae se skládá opravdu z modulů, kdy každý předvádí jiný typ 3D grafiky.

Demo přehrává buď automaticky, nebo si nechá nastavovat parametry od uživatele.

A skvělá hudba k tomu.

Jako všechno od FTA, je to skvělé dílo a pokud chcete někomu ukázat, co IIGS umí, Modulae jsou dobrý přklad.

Summer 1990 od Bullwinkle Moose, 1990.

Nic moc demo s nepovedeným Bartem Simpsonem, se samplovanou hudbou od Ministry, se scrollem (ba ne, jmenuje se to Scroll Ultimate!), ve kterém autor nabízí tvorbu efektů pro cracktra na Apple IIGS.

Na začátku je ale zajímavý efekt – prostřílení log francouzských demoskupin (hrozně to zdržuje!).

Odpověď od FTA můžeme vidět v jejich Xmas demu.

Summer 1990 je tak pomalé, že snad potřebuje akcelerátor, a běhá jen s ROM1.

Xmas Demo od FTA/GSA, 1990.

FTA jsou Free Tools Association, GSA je GS Alliance. což je skupina jednoho člověka jménem Mister Z.

Xmas demo je demo se spoustou vzkazů pro ostatní scenery, včetně samostatného partu “Bullwinkle: The Sequel”, který odpovídá na demo Summer 1990.

A taky je to první demo pro Apple IIGS s animací a hudbou během nahrávání z diskety.

Demo se skládá z mnoha částí, několik efektů bylo tehdy na IIGS viděno poprvé, a dokonce má tři tajné části.

Do tajných částí se dostanete v hlavním menu po zadání jednoho ze tří hesel a enter: FAG, SAPIN nebo KILLKILL.

Delta od FTA, 1991.

FTA jsou Free Tools Association.

Delta je vynikající demo, se skvělou hudbou (z tohoto dema doporučuji skvěle udělaný Dragonsfunk), které obcházelo hardwarový limit Apple IIGS, který umožňoval mít jen 64 KiO pro samply.

Vlastně je to jedno z nejlepších dem pro Apple IIGS.

Bohužel od FTA je to zároveň i demo poslední.

The Beam od ACS/GSA, 1992.

ACS je Apple Chemical Service, což je skupina jediného člověka jménem Antic (vydal předtím jedno “tiché” demo pro Apple ][), GSA je GS Alliance. což je zas skupina jednoho člověka jménem Mister Z.

Ozázka je, kdo z nich potkal koho.

V demu je spousta francouzských textů a hudba, která pravděpodobně sestává z jednoho jediného samplu!

The Beam běhá jen na strojích s ROM1.

Bright Software Demo od Bright Software, 1992.

Švýcaři, autoři emulátoru Bernie II The Rescue, přinesli demo se skvělou hudbou a dobrými barevnými animacemi.

Le Demo GS Cliche od GS<>IRC, 1992.

GS<>IRC byla skupina lidí z IRC kanálu #appleiigs.

Demo je taková splácanina, vedle demočástí d grafickými 3D efekty obsahuje spoustu hudby od Depeche Mode a zabudované minihry, jako Tetris pro dva.

Revenge of the Bobs od Ninjaforce, 1992.

Ninjaforce jsou z Německa.

Revenge of the Bobs obsahuje hudbu a grafiku z Amigy 2000.

Dvě třetiny disku obsahují náhodný bordel, který má bránit tomu, aby šlo demo zapakovat a odložit do archivu, kde se na ně zapomene.

Xmas demo od Digital Exodus, 1993.

Jedno Xmas demo už tu sice bylo, ale tohle taky stojí za pozornost.

Digital Exodus byla americká skupina, Xmas demo bylo jejich první a slibné demo.

Je od nich ovšem taky jediné a poslední.

RGB Demo a Boink!, Teaser, 1994.

Teaser (též pod znčkou Once Product) byl jeden člověk, který vytvořil několik menších animací s hudbou, snad to ani pořádně nejsou dema.

Jedním z těchto demíček je RGB Demo a další je Boink!, animace úzce spojená se slavným míčem z Amigy.

Opale od Brutal Deluxe Software, 1994.

Francouzští Brutal Deluxe se demům moc nevěnovali, tvořili spíš programy a hry, a i Opale měla být původně hra – adventure.

Práce na projektu se ale zastavily a raději z toho udělali demo, než aby už připravená grafika, hudba a program zapadaly prachem.

Megademo od Ninjaforce, 1994 a 1997.

Ninjaforce z Německa jsou autory jednoho z největších klasických megadem pro Apple IIGS.

A taky jednoho z nejslavnějších a nejlepších.

Demo vyšlo po dvouletém vývoji roku 1994, kdy už všichni věřili, že spolu s komerčním koncem Apple IIGS skončí i jeho demoscéna.

Mírně přepracovaná verze pak byla vydaná na Mekka/Symposium 1997.

Demo obsahuje neuvěřitelné efekty, třeba něco, co vypadá jako 3D dungeon na enginu Wolfensteina (autorem hry Wolfenstein pro Apple IIGS je Eric Shepherd, byla to ale dlouhá historie a Ninjaforce se v ní taky objevují).

Pro majitele harddisku vznkla i kolekce, která obsahuje obě verze Megadema (a Revenge of the Bobs).

Demo ale vyžaduje akcelerátor a nespokojí se jen tak s nějakým.

Look behind you od Shadow Memory, 2015

Jednoduché brazilské demíčko, které mělo být, alespoň podle scrolltextu, prvním počinem z mnoha.

Kernkompetenz od Ninjaforce, 2017.

Příspěvek pro Revision 2017 je další demo od německých Ninjaforce po dvacetileté odmlce!

Tři lidi tvořili jeden grafiku, druhý hudbu, kód dema má na svědomí taky jeden člověk, Jesse Blue.

A pokud vás zajímá, jak je demo “udělané uvnitř”, doporučuji Jesseho instruktážní video Behind the scenes of an Apple IIGS demo.

Tam zjistíte, že využívá třeba “fill mode”, kdy vyplňované 3D objekty kreslíte tak, že na obrazovku namalujete drátěný model – a hardware plochy vybarví sám!

Demo je ohromující, jedno z těch nejlepších na Apple IIGS.

Ovšem podobně, jako předtím Megademo, má značné hardwarové požadavky.

Vznikalo v emulátoru a reálné počítače, i s akcelerátory, s tím mají problém a nestíhají.

The Shoddy Demo od Transatlantic Lamerz, 2019

Nordlicht 2019 přinesl další demo v raně devadesátkovém “old skool” stylu, se skvělou hudbou, s troškou efektů a scrollem.