Pokusy s 3D grafikou na Sinclairu QL

Ti, kdo si rádi hrají s 3D grafikou, zejména v Basicu, mají nyní příležitost.

Steve Poole si s 3D grafikou hraje už nějakou dobu a uvolnil teď několik svých programů pro ostatní zájemce, disponující počítačem Sinclair QL.

Samosebou nejlépe emulátorem nebo nějakým supermoderním klonem, který umí víc než standardních 8 barev lo-res (v hi-res režimu má QL 4 barvy).

Z tohoto důvodu programy tak nějak předpokládají, že jsou nainstalovány na zařízení dos5_.

Aby toho nebylo málo, je potřeba si poněkud rozšířit příkazy Basicu pomocí několika toolkitů, to zařídí soubory chans_code, phgtk_bin and rpix_bin, které jsou k programům přiloženy (tyto kódy se spustí nejlépe povelem Toolkitu II LRESPR).

Programy kromě vysoké barevnosti pracují i s průhledností a mapováním bitmap na povrchy.

Tak se pojďme podívat, co ve sbírce (ke stažení ZDE) máme:

Program INIT spouští jeden předváděcí program za druhým (DEMOS jako poslední).
Ostatní programy jsou psané tak, že pokud je spustíte povelem RUN, nahraje se program INIT.

V některých programech lze stisknout ESC pro ukončení nebo N pro nahrání další části.

RAI je starší program, zobrazující průlet nad vesnicí. Nejprve počítá, pak přehrává.

GLOBE vypisuje texty na kulový povrch, je možné zadávat vlastní texty a souřadnice (řádek a sloupec).

SLANT vypisuje nakloněný text.

FLYIT zobrazí průlet nápisu QL po trajektorii. nejprve počítá, pak přehrává.

TEXTTUMBLE rotuje nápis QL kolem osy.

DEMOS předvádí mapování bitmapy na povrch ve 3D prostoru s možností měnit si následující proměnné:

OPAQUE ( 1 nebo 2, default 1): 2 je mírná průhlednost
SCALE (1 2 4, default 1): 1 je největší zoom
AXIS (1 2 3, default 1): osa x, y nebo z
AZIMUTH (-180 až 180, default -180): -180 je nejbližší poloha na orbitě kolem, 180 nejvzdálenější
SLOPE (-30 až 30, default 0 – k zabránění dělení nulou se převede na 1e3): -30 je pohled nahoru k objektu, 30 pohled dolů na objekt.
SPIN (default -90): otočí 2D obraz před namapováním do 3D roviny
Pokud se zobrazí jen vodorovná čára (pohled na rovinu z boku), po stisku N je možné změnit parametry.

Při problémech s rozlišením pomůže upravit podprogram VIOU: 3650 m=TAN(h)*-1 na m=TAN(h)*-.75 nebo podobně.

No a pro ty, kdo nemají příležitost a možnost si programy sami ozkoušet, několik obrázků z postupného vývoje projektu: