Softwarová archeologie: Megademo

Hroby se otevírají.

Nebo vykrádají.

Inu, tak, jak jsem zachraňoval X-System Pro nebo objevil svoje staré kompresní programy, dala by se provést snad ještě jedna věc.

Existovalo něco, co dělal proslulý Fuxoft, a jmenovalo se to Special Poke 1, Special Poke 2 a Special Poke III (ano, byly toho tři díly).

Existovalo něco, co dělal proslulý Matsoft, jeden čas vydavatel ZX Magazínu, inspirovaný obzvláště tím Special Poke III.

Jenže jsme neměli k dispozici editor, a poté, co Matsoft vydal pracně sesmolené první čtyři díly nazvané Finty & Poke 1-4, mne požádal o vytvoření editoru, který by mu tvorbu dalších čísel zjednodušil.

Jak tušíte, editor vznikl a vznikla i další dvě čísla Finty & Poke, 5 a 6.

Vše je samozřejmě v zapomenutí dějin, ale mne napadlo, že snad ten editor zůstal součástí finální distribuce (tak, jako textovka Normal Life obsahovala systém pro její vytvoření) a bude možné ho z ní vytáhnout.

Jenže jsem nemohl nikde najít Finty & Poke.

Ano, Google odhalil něco jako Finty & Poke Demo, ale to nebylo to, co jsem hledal, já přece nehledal demo, ale ostrou verzi tohoto rádce hrajícího spectristy s návody a pouky.

Ale když už jsem byl v tom, demo jsem stahnul a …

… a koukal, tento program jsem si už skoro nepamatoval.

A prohlídkou obsahu .scl souboru (image TR-DOSové diskety) jsem zjistil, že kromě dema obsahuje i všechna čísla Finty & Poke.

Zběžnou prohlídkou jsem si ověřil, že v tom ten editor opravdu zabudovaný je.

Jen najít nebo si vzpomenout, jak se vlastně spouští!

Ale i to se podařilo.

Ale ještě něco ruský server, na který mne Google nasměřoval, odhalil.

O čem jsem už ani sám netušil (jak zrádná je lidská paměť!).

Moje vlastní megademo.

Už jsem si ani nepamatoval, že jsem něco takového vůbec kdy vytvořil.

A tady se hroby otevíraly a minulost mi sama vracela, co už dávno pohltila, a já se rozpomínal.

Neuvěřitelné, že dávno zapomenuté dílko najednou vyplave někde na ruských serverech.

A teď už ho máme zase zpátky.

Jak to tak bývá, zas to není zásluha moje, ale podstatnou práci provedl Solaris a převedl .scl na mnohem použitelnější .tap soubor.

Nedoporučuju nechávat vypnuté zobrazování hlaviček souborů při nahrávání z pásky, protože se tím zablokuje i výpis znaků přes RST a ve druhé části se pak nezobrazují texty.

Jeden by nečekal, že demo bude vypisovat znaky takhle divným způsobem.

Tedy, Megademo je celé moje dílo (a autorská invence několika skladatelů, kteří mi většinou nevědomky přispěli hudebními nápady nebo rovnou notovým partem).

Finty & Poke Demo je sice taky z většiny moje dílo, ale směr tvorby si určoval Matsoft a on je i autorem scrollujícího textu, jen si nepamatuju, kdo z nás vlastně nakreslil ten velký font.

Finty & Poke Demo taky obsahuje jen jednu “opravdovou hudbu”, mou předělávku znělky z Fídlerovy hry S.S.M. (původně snad inspirováno Ententanzem Wernera Thomase).

Zbytek jsou nedodělávky a nedotažené nápady – část tehdy populárního Hrobaře s echem, dále nerozvinutá, a falešně znějící Savage, Matsoft jej použil i takhle nedodělaný.

Úvodní beeperovou hudbu z Orfea jsem vykřesal z kdoví jakého nápadu.

Hudba ve vlastních Matsoftových Fintách & Poke je z většiny odněkud, tu hrající v 5. a 6. díle mám ale na svědomí opět já a tahá zde za uši tehdy populární, v Divadle Spirála uváděný Jesus Christ Superstar.

Z úvodu Finty & Poke Dema, a vlastně snad z celého toho díla, trčí zas inspirace tehdejším Heroes demem.

Megademo je poněkud jinde a o něco originálnější, i když zdroje inspirace se identifikují snadno, Lyra II, Towdie, Dan Dare, …

Původ hudeb v Megademu je (kromě jedné) popsán ve scrolltextu třetí části.

V úvodní části je modul složený ze samplů pořízených v Sound Masteru od bratří Flašků, celková doba hraní je 40 sekund (ale je to dost repetitivní), samplován byl amigácký modul Blackmore (můj brácha ho ale měl nahraný z Atari ST).

V první části pak hraje něco, od čeho jsem znal jen druhý hlas, nevím název a nevěděla ho ani sestra, která se mi pokoušela přehrát na klavíru zhruba to, co má být v hlasu prvním, někdy snad orginál odhalím.

Do druhé části se dostala pecka Tancuj tancuj vykrúcaj.

Pro nedostatek nápadů jsem do třetí části opsal ze zpěvníku písničku Madona.

Do čtvrté části uvádí beeperová hudba z hudebního editoru Orfeus, právě její původ není ve scrolltextech zmíněn, autorem předlohy je samozřejmě Martin Bötcher a měla by hrát ve filmu Poklad na Stříbrném jezeře.

Následuje AY “hudba”, kterou jsem spáchal sám.

Poslední část je taková minihra, když se nic neděje, začnou probíhat barevné (d)efekty, ale jinak se dá ovládat klávesami doleva a doprava – O P, Z X nebo šipky či klávesy 5 8.

Vrátím se ještě k editoru pro Finty & Poke.

Určitě vás nezajímá, ale raději uvedu, jak se spouští:

Funkce programu při spuštění se řídí stavem adresy 65535.

POKE 65535,0: RANDOMIZE USR 25e3 inicializuje (smaže) data.

POKE 65535,201: RANDOMIZE USR 25e3 spustí editor.

Cokoli jiného, třeba POKE 65535,255: RANDOMIZE USR 25e3 spustí Finty & Poke s vloženými daty.

Do editoru se vkládají postupně informace k hrám 1 až 20, vždy nejprve název, potom popis finty.

Jeden řádek ve skutečnosti (64 znaků na řádek) jsou dva řádky v editoru, editor tedy neřádkuje (po stisku ENTER) po řádku, ale po dvou.

K dispozici je i čeština, a to při stisku CAPS SHIFT spolu s příslušným písmenem.

Nu a kde že si tenhle software můžete stáhnout k prozkoumání (a odplivnutí)?

V demosekci na cs.speccy.cz přeci!